آثار ضمنی پروژه‌های دانش آموزی

تاریخ:چهارشنبه 13 خرداد 1394-10:49 ق.ظ

گزارشی تحلیلی از شانزدهمین نمایشگاه پروژه‌های دانش‌آموزی دبیرستان صلحا

بنا بر اظهار برخی صاحب‌نظران، مدرسه نهادی است كه در پی شكوفا نمودن استعدادها و رافع نیازهای دانش‌آموزان بوده و متوجه به علایق ایشان است. لكن به نظر می‌رسد كه ظرف محدود برنامه درسی رسمی، در ساختار متمركز آموزش و پروش ما، به دلیل وجود تفاوت‌های فردی گستردة دانش‌آموزان، گنجایش پرداختن مناسب به این مهم را ندارد. بسیاری از مدارس، از فوق‌برنامه‌های درسی برای جبران این كاستی، بهره می‌جویند.

در همین راستا، دبیرستان صلحا اقدام به برقراری كلاس‌های انتخابی، انجام پروژه‌های علمی و تحقیقات نظری در قالب فرایند "پویش، پروژه و پژوهش" كرده است كه هر یك واجد اهداف و رویكرد خاصی است. شانزدهمین نمایشگاه پروژه‌های دانش‌آموزی دبیرستان صلحا كه در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار گردید، حاصل تلاش‌ یك‌سال تحصیلی دانش‌آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و اول دبیرستان و در زنگ پروژه‌ها بود. چنین ثمری، در پی فرایندهای اجرایی هر یك از پایه‌ها، به شرح ذیل ایجاد شد.

برای دانش‌آموزان پایه هفتم در دو ماه ابتدای سال تحصیلی، كارگاه‌هایی برگزار گردید تا ایشان برای انجام پروژه‌های خود آماده شوند. كارگاه‌هایی نظیر ایده‌پردازی، آشنایی با ابزار، آشنایی با قطعات و غیره. در طول برگزاری كارگاه‌ها، دانش‌آموزان ایده‌های خود را با مسئولین كلاس مطرح می‌كردند تا موضوع نهایی انتخاب شود. از آنجا كه این دانش‌آموزان، هنوز با علوم مختلفی چون فیزیك، شیمی و الكترونیك آشنا نبودند، عمدتاً‌ موضوعات در حوزه دست‌سازه‌های سادة مكانیكی بود. پس از آن و در فرصت باقیمانده، دانش‌آموزان باید ایدة خود را به یك محصول تبدیل می‌كردند.

برای پایه هشتم در ابتدای سال تحصیلی، پنج گرایش فیزیك، شیمی، الكترونیك، مكانیك و بازی‌سازی معرفی شد و دانش‌آموزان گرایش مورد علاقه ی خود را انتخاب كردند. در دو ماه ابتدای سال، بچه‌ها ضمن اینكه برخی آموزش‌های عمومی گرایش انتخابی خود را فرا می‌گرفتند، موضوعاتی را برای پروژه‌های خود پیشنهاد می دادند تا موضوع نهایی ایشان انتخاب شود. از این پس آنان نیز مانند دانش‌آموزان پایه هفتم، تا روز نمایشگاه باید یك دستاورد عملی از ایده ی خود ارائه دهند.

دانش‌آموزان اول دبیرستان عمدتاً‌ با هدف شركت در جشنواره‌های برون مدرسه‌ای، به پنج گرایش هوافضا، ماشین های شیمیایی، روباتیك، برنامه‌نویسی و فناوری نانو تقسیم شدند. در پایان سال تحصیلی این دانش‌آموزان علاوه بر حضور در نمایشگاه داخلی مدرسه، در جشنواره‌های تبیان و خوارزمی شركت كردند.

                        

پروژه‌های دانش‌آموزی علاوه بر نتایج ملموس و قصد شده، آثاری ضمنی نیز برای دانش‌آموزان در بر داشت. این آثار بر اساس مشاهدات نگارنده و مصاحبه با دانش‌آموزان و مربیان ایشان شناسایی گردید كه در قالب 4 مقوله و 24 مؤلفه طبقه‌بندی شده است كه در ذیل به شرح مختصر یا برخی مصادیق آنها پرداخته می‌شود.












داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.