كارگاه تخصصی ارزشیابی در خدمت آموزش

تاریخ:سه شنبه 25 آذر 1393-09:14 ب.ظ

[http://www.aparat.com/v/ERsZW]

ارزشیابی در خدمت آموزش عنوان كارگاهی بود كه در كنار جلسه شورای معلمین دبیرستان صلحا رقم خورد و هدف برگزاری آن با موضوع خاصش، نزدیكی ایام امتحانات پایان ترم و كاربرد آن برای معلمین، به خصوص در این بازه عنوان شد.
شروع جلسه با قرائت قرآن جناب آقای ملكوتی همراه بود.



سخنران جلسه جناب آقای خسرو داودی، مدیر محترم دبیرستان بودند كه مطالبشان را با استفاده از پاورپوینت، برگه‌هایی با جاهای خالی كه توسط مخاطبین پر می‌شد و در كنار این دو مشاركت فعال مخاطبان در بحث، ارائه می‌كردند.



آغاز بحث، بیان اشكالات ارزشیابی سنتی بود كه با مشاركت تنی چند از معلمان، و مطالب از پیش‌ تعیین شده در این موارد احصا شد:



  • تعداد زیاد (نظام سه نوبتی)
  • افزایش اضطراب
  • انفصال آموزش
  • ارزشیابی یك سال با یك امتحان
  • عدم تنوع در آزمون‌ها



  • عدم تنوع در طرح سوال‌ها
  • عدم توجه به توانایی‌ها و جنبه‌های غیرمكتوب
  • هدف: مچ‌گیری از دانش‌آموزان
  • عدم بازخورد به دانش‌آموز
  • شب امتحانی شدن دانش‌آموز



نتیجه‌ای كه از بحث بالا گرفته شد این بود كه در ارزشیابی سنتی، آموزش در خدمت ارزشیابی بود، حال آنكه در ارزشیابی مستمر كه عنوان بخش بعدی صحبت بود، ارزشیابی در خدمت آموزش مورد توجه قرار می‌گیرد.



اولین گام در این بخش، بیان فلسفه و تاریخچه ارزشیابی مسمتر بود كه به صورت شگفت انگیز،‌منشاء و پیدایش آن، نظام جاسوسی برای ترفیع درجه و مقام اشخاص پایین دست، با استفاده از كارپوشه - ارزشیابی فراگیرنده عنوان شد.



نكات موجود این ارزشیابی نیز چنین عنوان شد:
  • ارزشیابی از فرایند است نه محصول
  • تنوع روش (چك لیست، خودارزیابی، ژورنال‌نویسی، ارزشیابی همسالان، ثبت مشاهدات، آزمون‌های علمی و ...)
  • تاكید بر مستندسازی
  • تاكید بر جنبه های مثبت
  • دادن بازخورد اصلاحی به هنگام



سه مورد آخر، ویژگی‌های اصلی ارزشیابی مستمر عنوان شد.
بخش‌های بعدی سخنرانی جناب آقای داودی بیان انواع آزمون‌ها و مقایسه دو نوع آزمون‌ هنجاری و آزمون‌ ملاكی بود كه هدف آزمون هنجاری، رتبه‌بندی و هدف آزمون ملاكی، ارزشیابی میزان تحقق هدف‌های درس بیان شد. مطالب پایانی جلسه در ذیل آمده است.
ملاك تعیین ارزشیابی، سطح كتاب درسی عنوان شد كه در طبقه بندی هدف‌های كتاب‌های درسی 70% آن قابل فهم برای همه دانش‌آموزان، 20% برای اغلب دانش‌آموزان و 10% برای بخشی از دانش‌آموزان تدوین گردیده است.
سطح امتحان نیز می‌بایست 30% در سطح ساده، 50% در سطح متوسط و 20% در سطح دشوار قرار گیرد. همچنین ملاك‌های شناختی امتحان: 30% دانستن، 50% به كاربستن و 20% استدلال باید باشد.




بر اساس این مقدمه در بیان ملاك‌های ارزشیابی و سطح سوالات، ویژگی‌های آزمون خوب مواردی است كه در ذیل می‌آید:
  • استفاده از انواع سوالات
  • سوالات ساده به مشكل
  • سوالات به ترتیب فصل
  • رعایت بارم بندی پیشنهادی
  • بارم‌گذاری متناسب با سوال
  • داشتن شناسنامه آزمون با پاسخ‌نامه تشریحی
  • نبود سوال امتیازی

در پایان، تصحیح آزمون نیز ویژگی‌هایی دارد كه بخشی از آن چنین بیان شد:

  • توجه به هدف در توزیع بارم یك سوال
  • تصحیح سوال به سوال
  • آمارگیری بعد از آزمون (كمی «بارم» - كیفی «هدف»)
  • توجه به راه‌ حل‌های متفاوت
  • برنامه‌ریزی اصلاحی



در انتهای جلسه آقای نیرو از طرف معاونت آموزشی دبیرستان، با بیان انتظار طراحی و تصحیح سوالات آزمون‌های نیم‌سال نخست دبیرستان بر اساس معیارهای یاد شده در كارگاه، به ارزیابی سوالات و نتایج آزمون‌های دی‌ماه بر این اساس اشاره كرد.
در این جلسه نیز از شركت‌كنندگان با شیرینی و شربت و در انتها با صرف شام پذیرایی به عمل آمد.



با تشكر از نویسنده گزارش: آقای محمد علی داودی



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.