گزارش نخستین جلسه ی آموزش پژوهی مجتمع آموزشی صلحا

تاریخ:پنجشنبه 15 خرداد 1393-12:48 ب.ظ

   نخستین جلسه آموزش پژوهی روز یک شنبه 11/3/93، هم زمان با زادروز فرخنده و مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، راس ساعت 10 صبح و با قرائت آیاتی از سوره ی شریفه ی «یس» آغاز به کار کرد.

اوّلین سخنران این جلسه، خسرو داودی، مدیر دبیرستان بود که مطالب خود را با عنوان «کایزن و دانایی» ارائه کرد. وی در ابتدا با بیان ضرورت برگزاری و اهداف این گونه نشست ها، به برخی اطلاعات از کشورهای آمریکا، آلمان و ژاپن و برخی شرکت های خصوصی خارجی به عنوان نمونه اشاره کرد و در خصوص میزان سرمایه گذاری سالانه ی این کشورها و شرکت ها در زمینه ی آموزش کارکنان و نیروهای آنان، آمار و ارقامی را بیان نمود. 

                                             داودی در ادامه، به اهمیت «توانمندسازی نیروها» پرداخت  و گفت: برای تحقّق این مهم، سه عامل «میل به یادگیری از سوی نیروها» ، «بینش مشترک» و «فرهنگ یادگیری» را از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه این عوامل به تشکیل «سازمان یادگیرنده» منجر می شود.

در پایان این بخش، مدیر دبیرستان صلحا، توجّه حاضران را به این نکته جلب کرد که همان گونه که واژه ی ژاپنی «کایزن» از دو بخش «کای»(Kai)  به معنای تغییر و «زن» (Zen) به معنای بهبود مستمر و تدریجی تشکیل شده، ضروری است تغییرات به صورت تدریجی انجام پذیرد و اجرای تغییرات به شکل انفجاری، امکان پذیر و اثرگذار نمی باشد.

دومین موضوع با عنوان «تعارض والدین و دانش آموزان» توسّط سیّد علی مرتضوی، یکی از معلّمان راهنمای دوره اوّل متوسّطه، ارائه گردید . وی در این بخش ، ابتدا به روش های حلّ مساله اشاره کرد و «تشخیص علایم یا مشکل»، «علل بروز مشکل» و «راه کارهای حل مشکل» را از گام های مهم در جهت حلّ مساله برشمرد. مرتضوی در ادامه به سه مورد واقعی از تعارضات بین والدین و دانش آموزان که در سال تحصیلی جاری با آن ها مواجه شده بود، اشاره کرد و با همکاری حاضران در جلسه به تشخیص علایم، علل بروز این مشکلات و راه کارهای حل این تعارضات پرداخت.

محمّد نیرو، معاون دبیرستان صلحا، به عنوان سومین سخنران، کلام خود را با عنوان «همه دانش آموزان باهوشند!» آغاز کرد و گفت: در یادگیری باید به تفاوت های فردی توجّه نمود. وی با اشاره به نظریه  هوش های چندگانه که «گاردنر» آن را در سال 1983 مطرح نمود، اساس این نظریه را محترم شمردن تفاوت های افراد و تنوّع روش های یادگیری دانست. بر اساس نظریه ی گاردنر، همه ی افراد از تمامی مقوله های هوشی بهره مندند و می‌توانند هوش های متفاوت خود را به سطح مناسبی از برسانند.

نیرو در ادامه به پژوهشی که خود بر اساس نظریه گاردنر در دبیرستان دولتی جلال آل احمد، اجرا کرده بود، اشاره نموده و با ارائه نتایج این پژوهش، نشان داد که «همه ی دانش آموزان می‌توانند یاد بگیرند».

پایان بخش نخستین جلسه  عمومی آموزش پژوهی، سخنرانی امیر جوادزاده، یکی دیگر از معاونین دبیرستان بود که با عنوان «بازخورد 360 درجه» مطرح شد. وی پس از بیان مقدمه ای کوتاه، به تبیین موضوع سخنرانی خود پرداخت و به این نکته اشاره کرد که بازخورد 360 درجه فرآیندی تشخیصی است که به منظور ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان انجام می‌شود و هدف آن بهبودکیفی فعالیت‌های سازمان می‌باشد. موضوع ارائه شده از سوی وی، از تازگی موضوع و محتوا برخوردار بود و با وجود این که در پایان این جلسه ارائه شد ولی از سوی حاضران مورد توجّه قرار گرفت.

  •  حاشیه ها

·  شروع و پایان جلسه در رأس ساعت اعلام شده، یکی از نکات مهم این جلسه بود که کمتر در جلساتی از این دست می توان تجربه کرد.

·  در این جلسه ، دکتر مهدی نکویی ،مشاور امور تحصیلی، نیز حضور یافته بود. وی به دقّت کلام سخنرانان را دنبال می نمود و هر  از  گاهی هم نکاتی را یادداشت می کرد.


·  برای هر سخنران حدود 15 تا 20 دقیقه در نظر گرفته شده بود که به طور عمده سخنرانان رعایت کردند.

·  پس از پایان دومین سخنرانی،‌ 15 دقیقه جهت استراحت، اعلام شد تا میهمانان به خودسازی و بدن سازی بپردازند!!


·  امان از نقص برخی جلسات سخنرانی که در این همایش هم گریبانگیر مسؤولین اجرایی شده  بود و آن هم مشکلات ناشی از بلندگو و میکروفون و بالاخره سیستم صوتی است که حاضران را کلافه کرده بود.


·  به نظر می رسید تعدّد سخنرانان و کوتاهی زمان جهت ارائه ی موضوع و سرعت ارائه ی مطالب از سوی آنان،‌ موجب خستگی حاضران شده بود که شایسته است از سوی برگزارکنندگان مورد توجّه قرار گیرد؛ هر چند همگان از برگزاری چنین جلسه ای ، رضایت خود را اعلام می‌کردند.

·  یکی از ویژگی های قابل توجّه در این همایش، ‌استفاده ی سخنرانان از نرم افزار powerpoint   بود که به همین دلیل بر جذابیت ارائه  افزوده شده بود

·  حاضران این جلسه را اغلب همکاران دو مقطع دبستان و متوسطه ( یک و دو ) تشکیل می دادند.


·  از میان سخنرانان ، سیّد علی مرتضوی ارائه کننده ی موضوع تعارض میان والدین و دانش آموزان،  ‌برگه هایی را میان حاضران توزیع کرد تا آنان با توضیح وی همراه شوند و کار تقریبا به شکل گروهی ارائه شود؛ هر چند کوتاهی زمان موجب گردید وی عطای این شکل برگزاری را به لقایش ببخشد و    بقیّه ی سخنرانی را به صورت یک‌طرفه اداره کند.

 

·   در پایان هر بخش از نشست هم شرکت‌کنندگان در جمع‌های چند نفره به بحث در ارتباط با ارائه‌ها پرداختند.


                                                                                                                                                                     نویسنده: سید امیرعلی صدرنیا 

شركت‌كنندگان در مورد محتوای چهار ارائه، در مجموع 97% مفید، 3% متوسط و ۰% بی‌فایده را برگزیدند. همچنین در مورد نحوه‌ی اجرای چهار ارائه، در مجموع 71% جذاب، 27% معمولی و 2% کسل‌کننده را انتخاب کردند و 100% شرکت‌کنندگان مایل به شرکت در نشست بعدی آموزش پژوهی بوده‌اند.

در پایان از كلیه حضار گرامی كه به محفل، گرما بخشیدند، همچنین همكاران گرانقدری كه دبیرخانه دوره‌های آموزش پژوهی را در برگزاری نخستین نشست عمومی یاری نمودند، صمیمانه سپاسگزاری می‌شود.

از

  • آقای بیگی در مجری‌گری
  • آقایان پورجعفری و علاقبند در قسمت صوت و تصویر
  • آقای وفانژاد و همكارانشان در تداركات و پشتیبانی
  • آقای محمدحسین وارسیان در فیلم‌برداری و تدوین فیلم‌ها
  • آقای صدرنیا در تدوین گزارش نشست
  • آقای هادی داودی در آماده‌سازی وبلاگ
  • آقایان علاقبند و پیروزروان در پیاده‌سازی
  • آقای طاهری در طراحی و تهیه آرم و تندیس و بنر
  • آقای ناطقی در پذیرش شركت‌كنندگان
  • و آقای جوادزاده در طراحی پوستر و گواهی‌ها، همچنین هماهنگی كلیه امور اجرایی
قدردانی و تشكر به عمل می‌آید.

دبیرخانه دوره‌‌های آموزش پژوهی صلحا




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
رستمی
یکشنبه 18 خرداد 1393 05:04 ب.ظ
با سلام
از زحمات كلیه دست اندركاران این نشست تشكر می كنم.
به شخصه این نشست ها برای بنده بسیار مفید بود با اینكه 20 دقیقه بیشتر زمان نبرد ولی ذهن من را قلقلك دادند كه به این موضوع ها از زوایای دیگر نگاه كنم و دروازه یادگیری خود را اگر بسته بود باز و اگر باز بود بازتر كنم.
بی صبرانه منتظر نشست بعدی همراه با «ارائه‌ های متنوع» هستم.
پاسخ دبیرستان صلحا : سلام بر شما
ما هم از همراهی و بهره‌جویی و اقبال شما یاور قدردان صلحا خرسندیم. به واقع حضور گرم و تشویق‌ها و تقدیرهای دوستان صمیمی، انگیزه‌های خادمینتان را در پی‌گیری و بهبود كیفی جلسات افزون خواهد نمود.
با امید تعالی و رشد همه همكاران به ویژه دوستان صلحا
سید امیرعلی صدرنیا
جمعه 16 خرداد 1393 05:44 ق.ظ
سلامی چو بوی خوش آشنایی
از این که دوباره توفیق حضور در جمع دوستان دست داد، بی نهایت خرسندم و این شعف زمانی دو چندان می شود که این رجعت هم زمان با روزگاری شده که " بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوم". از تمامی کسانی که در مسیر موفقیت مجموعه ی "صلحا" گام زده و می زنند سپاسگزارم و دو دست دعا برایشان برآورده اموایام بهروزی ها و کامیابی هایتان مستدام.
پاسخ دبیرستان صلحا : سلام بر یار دیرین و صدیق گرامی
آب زنید راه را هین كه نگار می رسد
بازگشت جنابعالی را كه همراه با انگیزه و تجربه و دانش مضاعف است به فال نیك گرفته و امیدواریم حضور گرمتان بیشتر از همیشه سرمنشا رشد و تعالی دانش آموزان و بركت برای همكاران باشد.
آزین
پنجشنبه 15 خرداد 1393 04:44 ب.ظ
با سلام

خیلی خوشحالم که برگزاری چنین جلسات پرباری در دبیرستان صلحا آغاز شده است.
امیدوارم به یاری خداوند بزرگ، برگزاری این جلسات برای مدرسه و سایر مدارس و علاقمندان پر برکت باشد.

خدا قوت!
پاسخ دبیرستان صلحا : خدمت همكار گرامی جناب آقای آزین سلام عرض می كنیم
حضور گرم شما را در دومین نشست پیشاپیش خیر مقدم عرض نموده و از قبول زحمت جنابعالی خوشحالیم

موفق باشید
داودی
پنجشنبه 15 خرداد 1393 01:26 ب.ظ
باسلام
بنده به سهم خود از همه همكاران محترم كه در جلسه حاضر شدند و هم چنین دوستانی كه برای برگزاری جلسه تلاش زیادی كردند تشكر می كنم
ضمنا از عزیزانی كه این وبلاك را راه اندازی كردند نیز قدردانی می كنم امیدوارم از این طریق نشست های بعدی اطلاع رسانی بهتری داشته باشد
پاسخ دبیرستان صلحا : با عرض سلام و ادب
كلیه دست اندركاران برگزاری نشست نخست و وبلاگ حاضر، واقف بر این هستند كه رهنمودها و تشویق‌های مدیر فرهیخته‌ای چون شما، از مهمترین عوامل توفیق در برگزاری این دوره بوده است.
لذا از شما نیز كمال تشكر را داریم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.