گزارش كارگاه هوش‌های چندگانه

تاریخ:شنبه 29 شهریور 1393-05:41 ب.ظ

به رغم باور تفاوت‌های فردی افراد، گاه ناظر بر رویكردها و انتظارات واحد برخی معلمان از دانش‌آموزان هستیم. گرچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اصل تفاوت‌های فردی تصریح شده است؛ لیكن در عمل، كاربست آن مغفول مانده است.

توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، خاستگاه دو نظریه نوین در تعلیم و تربیت است كه عبارتند از: سبك‌های یادگیری و هوش‌های چندگانه. امروزه قریب به 30 كشور دنیا، نظریه هوش‌های چندگانه را مبنای آموزش خود قرار داده‌اند.

در دیدگاهی كه برای هوش، ماهیتی ساده، یكپارچه و تك‌عاملی قایل نبوده و آن را واجد عوامل گوناگون می‌پندارد، هریك از هوش‌های چندگانه، ابزاری برای شناخت فراگیران تلقی می‌گردد. نكته قابل تأمل و البته اسف‌بار این است كه بسیاری از معلمان، ناخواسته تدریس خویش را حصر در هوش‌های كلامی و ریاضی می‌كنند. این در حالی است كه پژوهش‌ها، حداكثر 25درصد فراگیران را در سطح بالایی از این دو هوش تخمین زده‌اند.

به عبارتی اگر معلم، چنین سیاقی را در پیش گیرد؛ گویی بیش از سه‌چهارم فراگیران را از اصلی‌ترین ابزارهای شناختی خویش كه دیگر جنبه‌های هوشی است، بازداشته و طبیعی است كه یادگیری به كمال رخ ندهد. یادگیری‌ كه فلسفه تدریس معلم و نیاز به حق دانش‌آموز است.

اما هوش‌های چندگانه چیست و هریك چه ویژگی‌هایی‌ دارند؟ نظریه هوش‌های چندگانه چگونه می‌تواند در طرح درس معلم، نقش ایفا كند؟ راه‌های شناخت هوش‌های چندگانه دانش‌آموزان چیست؟ نظریه هوش‌های چندگانه، در رفع چالش‌های تدریس معلمان چه سهمی‌ می‌تواند داشته باشد؟ پاسخ این سوالات در كارگاه هوش‌های چندگانه مورد بررسی قرار گرفت.
 
نویسنده: محمد نیرو













آزموگاران بسیاری این جمله را به زبان می‏‌آورند که با وجود آنکه در کلاس درس، یک موضوع برای همه به صورت یک‌سان تدریس می‏شود اما همواره دانش‏‌آموزانی یافت می‏شوند که با وجود تکرار چندین و چندباره، باز هم در فهم آن عاجزند و این جملات همواره با نام بردن از چند دانش‏‌آموز باهوش که به محض اولین ارائه مطلب را درک می‏‌کنند، تمام می‏‌شوند. مابقی تقصیرات هم گردن حواس پرتی، شیطنت، نامناسب بودن جای دانش‏‌آموز در کلاس، عدم پی‌گیری خانواده و . . . قرار می‏‌گیرد.

"اشکال از فرستنده است، لطفاً این‌قدر به گیرنده‏‌ها دست نزنید."

این موضوع که هر دانش‌‏آموزی به یکی از گروه‏‌های هشتگانه هوشمند تعلّق دارد موضوع کارگاه آموزشی است با نام هوش‏های چندگانه.در این کارگاه شرکت‏‌کنندگان آموختند که همه دانش‏‌آموزان باهوشند و تنها کافی‏ست راه ورود به این هوشمندی را دانست.

شناخت هوش دانش‏‌آموز به عهده معلم قرار می‏‌گیرد تا به جای تکرار چندین و چندباره ی موضوع با یک بیان و در بهترین حالت با لحنی متفاوت، آن‏را با روشی دیگر آموزش دهد تا به مطلوب خود برسد.

در این کارگاه شرکت‏‌کنندگان آموختند که هر چقدر هم برای یک دانش‏‌آموز فارسی زبان، ساده‏‌ترین مفهوم را به زبان فرانسه آموزش دهید او جز حرکاتی و آواهایی گنگ و نامفهوم از شما هیچ نخواهد دید و هیچ نخواهد شنید.

در این کارگاه شرکت‏‌کنندگان با دسته‌‏بندی هوش‏‌ها و روش بیان و آموزش در هر یک از این دسته‏‌ها آشنا شدند و آموختند که چگونه نسل بهتری را تربیت کنند.

                                                            نویسنده: پیمان خوش‌راه




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.