سوال‌های نشست سوم

تاریخ:چهارشنبه 18 تیر 1393-07:22 ب.ظ

به نام خدا

سوالات آزمون نشست سوم موضوعی دوره‌های آموزش‌پژوهی صلحا

(مبنای هفتم و هشتم و نهم)

 

نام و نام خانوادگی:

 

1‌- آیه «و لمّا بَلَغَ أشُدّهُ وُاستَوی آتیناهُ حُكماً و عِلماً» (و (یوسف) چون به اوج بلوغ رسید و استقرار دست یافت، حكم و علمی به او عنایت كردیم) اشاره به كدام دوران دارد؟

     1‌) دوران اعتلا                               2) دوران اعتدال                   3) دوران سالخوردگی          4) دوران كهنسالی

2- «ارذل العمر» اشاره به كدام دوران از زندگی آدمی دارد؟

     1‌) دوران اعتلا                               2) دوران اعتدال                   3) دوران سالخوردگی          4) دوران كهنسالی

3- تنظیم موازنه رابطه تربیتی اشاره به كدام اصل دارد؟

     1‌) عدل                                         2) عزت                              3) فضل                               4) تعقل

4- دو كلمه «صراط» و «شریعت» در فرهنگ قرآنی، به ترتیب مترادف با چیست و واقعیتی به نام «نسخ» در كدام محقق است؟

     1‌) «ملت» كه پیروان هر پیامبری را شامل می‌شود - «دین» كه در تمام امت‌ها یكسان است در دین.

     2) «دین» كه در تمام امت‌ها یكسان است - «ملت» كه پیروان هر پیامبری را شامل می‌شود - در دین.

     3) «ملت» كه پیروان هر پیامبری را شامل می‌شود - «دین» كه در تمام امت‌ها یكسان است در شریعت.

     4) «دین» كه در تمام امت‌ها یكسان است - «ملت» كه پیروان هر پیامبری را شامل می‌شود - در شریعت.

5- «تحقق مجازات بر اساس عدل و دفاع از آن» از دقت در مفهوم كدام آیه به دست می‌آید؟

     1‌) وَ كَثیر حَقّ عَلیه الَعذاب وَ مَن یهن الله فَمالَهُ من مُكرم انّ الله یَفعَل ما یشاء

     2) رَبَّنا وَ لا تُحَمِّل عَلَینا اِصراً كَما حَمَلتَه عَلی الّذینَ مِن قَبلِنا رَبّنا وَ لا تُحَمِّلنا ما لا طاقَهَ لَنا بِه

     3) وَ هُم یَصطَرخُونَ فیها رَبّنا اَخرِجنا نَعمَل صالِحاً غَیرَالّذی كُنّا نَعمَلُ اَوَلَم نُعَمِّركُم ما یَتَذَكَّرُ فِیه مَن تَذَكَّر

     4) لِیَحملُوا اَوزارَهم كامِلَهً یَومَ القیامهِ وَ مِن اَوزارِ الَّذینَ یُضِلّونَهم بِغَیر عِلمٍ


 

6- معیار عزت، ............ است هر جا .............. باشد، لاجرم ............... نیز وجود دارد.

     1‌) تقوا عزت كرامت                                                       2) ایمان عزت كرامت  

     3) تقوا كرامت عزت                                                       4) ایمان كرامت عزت

7- حاصل بهره‌وری معین یك موجود، بی آن كه پای مقایسه با غیر در میان باشد و برعكس، به ترتیب مفهوم ........... و ........... را ترسیم می‌كند و پیام آیه شریفه «یقوُلون لَئِن رَجَعنا اِلی المَدینه لَیُخرِجَنَّ الاَعزُّ مِنهَا الاَذلَّ وَ للهِ العِزَّهُ وَ لِرَسوُلِهِ و لكِنَّ المُنافقین لایَعلمُونَ» این است كه .................

     1‌)كرامت فضیلت احساس عزت با ذلت قابل جمع است.      

     2) فضیلت كرامت احساس عزت با ذلت قابل جمع است.

     3) كرامت فضیلت عزت و ذلت قابل جمع نیست.

     4) فضیلت كرامت عزت و ذلت قابل جمع نیست.

8- هریك از مفاهیم «عجب» و «شكر» به ترتیب برخاسته از نگاه انسان به ............. و ............... است. كدام یك از مفاهیم «احتمال» مبتنی بر شواهد و قرائن و «یقین»، با «تغافل» هم‌خوانی دارد و كدام یك از دو مفهوم «احتمال و یقین» هم پیام با «اصل صحت» می‌باشد؟

     1‌) عطیه خدا توانایی خود احتمال یقین                             2) توانایی خود عطیه خدا احتمال یقین

     3) عطیه خدا توانایی خود - یقین احتمال                              4) توانایی خود عطیه خدا یقین احتمال

9- خداوند در پاسخ ................ فرمودند «یقُولُون هُو اُذُن خَیرٌ لَكم» حاكی از روش ................. است كه از فروع اصل ......... می‌باشد.

     1‌) منافقانی كه به ظاهر مومن بودند تعقل عزت

     2) منافقانی كه به ظاهر مومن بودند تغافل عزت

     3) مشركانی كه پیامبر (ص) را اذیت می‌كردند تغافل كرامت

     4) مشركانی كه پیامبر (ص) را اذیت می‌كردند تعقل كرامت

10- فراهم كردن زمینه‌های دست‌یابی به «عزت» برای متربی «احساس قدرت و توانایی» است تا با تكیه بر آن، راه «ذلت» بر او بسته بماند، این مفهوم از دقت در پیام كدام آیه به دست می‌آید؟

     1‌) ضَرَبَ اللهُ مَثلاً رَجُلَینِ اَحَدُهُما اَبكَمُ لایَقدِرُ عَلی شَیءٍ وَ هُوَ كَلٌّ عَلی مَولیه اَینَما یُوجِّههُ لایأتِ بِخیر

     2) یقوُلون لَئِن رَجَعنا اِلی المَدینه لَیُخرِجَنَّ الاَعزُّ مِنهَا الاَذلَّ وَ للهِ العِزَّهُ وَ لِرَسوُلِهِ

     3) وَ اذا قِیلَ لَه اتّقِ الله اَخَذتهُ الِعزّه بِالأثمِ فَحَسبُه جَهَنّم وَ بِئسَ المِهاد

     4) وَ لا یَحزُنكَ قَولهُم إنَّ العِزّه لله جَمیعاً هُو السَّمیعُ العَلیم


 

11- از دقت در آیه شریفه «انَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ فَقُتِلَ كَیفَ قَدَّر ...» مفهوم می‌گردد كه ................

     1‌) تفكر، آنجا كه از حیث عرصه یا جهت ویژه تفكر،‌ سنجیده شود، هم مرز تعقل است.

     2) تفكر ارزشمند مورد سفارش وحی الهی و تربیت شدگانش، تفكر هدایت شده است.

     3) عبادت به كثرت صلاه و صیام نیست، بلكه به كثرت تفكر فی امر الله است.

     4) هر تفكری، تعقل است؛ اما هر تعقلی تفكر نیست.

12- از دقت در آیه شریفه «اَوَلَم یَنظُروا فِی مَلَكوُتِ السمواتِ و الارضِ وَ ما خَلَقَ الله مِن شیءٍ» مفهوم می‌گردد كه: تفكری مورد پیشنهاد اسلام است كه .........................

     1‌) حس‌گرایی را مقدمه وصول به عقلانیت و لبّ‌گرایی قرار دهد.

     2) مسلك تذكر محض را شیوه خود قرار دهد تا واجد همه علوم و معارف شود.

     3) استدلال نظری محض را مدّنظر قرار دهد و با سلامت نفس و كسب تقوی طی طریق كند.

     4) انسان را از حسّ‌گرایی محض جدا كند، پوست طبیعت را بشكافد و قلب و جان آن را بنگرد.

13- آیه «ما یَعقِلها الاّ العالِمونَ» اشاره به كدام معنا دارد؟

     1‌) عقل جز در بستر علم نمی‌روید.                                             2) برای عالم بودن باید عاقل بود.

     3) راه علم با تبیین هموار می‌گردد.                                             4) تفكر و تعلق مترادف یكدیگر هستند.

14- كدام یك از موارد زیر اشاره به مهار طغیان درونی ندارد؟

     1‌) مواجهه حسی با جهان                                                           2) جلوگیری از پوشاندن باطل با بیان ناقص از حق

     3) فروخوردن خشم و غضب                                                     4) مصون بودن از آفت عجب

15- كسی كه فاقد حسی از حواس باشد، فاقد كدام یك از علوم مربوط به حس خواهد بود؟

     1‌) تصوری                               2) تصدیقی                               3) بدیهی                           4) همه موارد

 

 

 

 

 

 

همه با هم، پیش به سوی ایجاد

مدرسه یادگیرنده

 

دردمند و سربلند باشید

تیرماه 1393

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.